Studenten met financiële problemen lopen meer risico op studie-uitval. Dit is een probleem voor de student zelf, maar het brengt ook hoge maatschappelijke kosten met zich mee. Zo gaat talent voor de arbeidsmarkt verloren, wordt er een groter beroep gedaan op voorzieningen van de overheid zoals zorg en bijstand en lopen onderwijsinstellingen diplomabekostiging mis.

Vanuit dit gedeelde belang hebben Society Impact, gemeente Den Haag en Inholland een aanpak ontwikkeld om studenten te helpen financieel slim te studeren.

In de pilot worden 25 studenten gedurende een jaar begeleid door Inholland docenten die getraind zijn in de Jongeren Perspectief aanpak. Bij lichte en middelmatige schuldenproblematiek ondersteunt Inholland ook bij het wegwerken van betalingsachterstanden. Bij problematische schulden kan aanvullend een schuldregelingstraject van de gemeente Den Haag worden ingezet.

Uit cijfers van de centrale studentenadministratie van Inholland kunnen we een voorzichtige conclusie trekken dat betalingsachterstanden voor studieachterstand zorgen. Dit staat in directe lijn met grotere onderzoeken die op dit gebied hebben plaatsgevonden. De ambitie is om door middel van de pilot inzicht te krijgen in de omvang van de schuldenproblematiek van de student en de effecten hiervan op hun studie.